Vacatures 3

Interview met Derk en Radboud: 17,5 jaar bestaan Raderadvies

Het mag duidelijk zijn dat een 17,5 jarig bestaan geen officieel lustrum is, maar zeker wel een mijlpaal. Tijd voor Raderadvies om hierbij stil te staan en de beide oprichters Derk Righart en Radboud van Ton eens te bevragen hoe het allemaal is begonnen en welke mijlpalen tekenend zijn geweest voor Raderadvies. Wetende dat beide mannen mooi en beeldend kunnen vertellen, gingen we er eens goed voor zitten.

“Wat nog steeds grappig is, is dat we in onze periode dat we als Raderadvies in de Kerkstraat in Vught zaten, collega Sjoerd de gang naar een supermarkt gemaakt had en  pasta’s chicken pesto had gehaald. Wat hij niet in de gaten had, was dat er een nieuwe combimagnetron was geïnstalleerd. Zonder nadenken werd de maaltijd in de magnetron gezet met als resultaat een plastic maaltijd. Sjoerd is sindsdien omgedoopt naar chicken verpesto!”

Hoe het allemaal begon

Eigenlijk is de bovengenoemde anekdote wel tekenend voor waar Raderadvies voor staat: laagdrempelige organisatie waar hard wordt gewerkt, maar ook ruimte is ontspanning en een hoop lol. Daar waar nu een mooi, financieel gezond en toonaangevend inspectie- en adviesbureau staat, begon het allemaal officieel op 1 januari 2006. Maar voorafgaand aan deze datum waren ze vooral druk met de ontwikkeling van een naam voor het bedrijf. Misschien minder bekend, maar het deel “rader” uit de naam is een samenvoeging van de voornamen van de oprichters Radboud en Derk, daarnaast het radertje in beheer en onderhoud. Derk: ”Wat grappig is, zeker in het begin, is dat we echt alles, maar dan echt ook alles zelf deden. De eerste website hebben we wel laten ontwerpen, maar verder zelf gebouwd. We hebben nu nog zelfs schetstekeningen liggen van diverse radertjes die we zelf hadden gemaakt voor het logo. De administratie deden we zelf, acquisitie deden we zelf, eigenlijk nul uitbesteding.” Het heeft uiteindelijk geresulteerd in zoals Radboud het uitdrukt: “Samenkomen op neutrale grond. We begonnen namelijk ergens in een achterkamertje bij Van Ton thuis en zijn vervolgens naar een B locatie op de Rietvelden in Den Bosch gegaan. Daar hebben we eigenlijk een opening gehouden voor vrienden en familie. Het was een geslaagde avond, waarbij ik meteen als technisch beheerder kon optreden, want het dak lekte, hahaha!”

Van samenwerkende ZZP-ers naar een echt bedrijf

Begin 2008 gebeurde er in een relatief korte periode veel bij Raderadvies. Ten eerste de verhuizing naar de Stationsstraat in Vught, waar de middelste verdieping werd gehuurd. Daarnaast werd het eerste personeelslid aangenomen, zoals voor eigenlijk ieder bedrijf is dit toch altijd wel een belangrijk moment. Paul van Ras werd als eerste aangenomen. Derk: “Wat echt bijzonder is om te noemen is dat Paul nog steeds werkzaam is bij ons en ondertussen ook onderdeel van het DT is. Destijds was hij al een oud collega van ons en werkte op dat moment bij een woningstichting. We hebben hem gevraagd of hij het zag zitten om bij ons te komen werken en hadden meteen een mooie start.”

Raderadvies was in de positie dat er een erg grote uitvraag kwam van een grote woningcorporatie. Omdat ze niet goed konden inschatten dat ze met drie man bezetting deze klus zouden kunnen uitvoeren bestond er twijfel over het wel of niet inschrijven. Vol overtuiging vertelt Derk dat ze het wel hebben gedaan: “Lang verhaal kort: we hebben het werk gekregen, maar goed het was met z’n drieën eigenlijk behoorlijk veel werk. Toen hebben we uiteindelijk een tweede medewerker aangenomen. Het ging om Remco Lips, een jongen die stage heeft gelopen bij Radboud bij een vorige werkgever.” Radboud springt enthousiast in met: “Ja, Remco had net getekend bij een aannemer, maar hij vond het zo leuk dat ik belde, dat hij alsnog besloot om toch voor Raderadvies te kiezen!” En wat leuk is, is dat Remco ook nog steeds bij ons werkzaam is!

Halverwege 2008 was nummer drie aangenomen en dat ligt Radboud kort toe: “Maarten Schilt pendelt veel tussen Indonesië en Nederland, waarbij hij dus een medewerker is die veel ontslag heeft genomen, maar net zo vaak terug is gekomen. Op zich wel heel bijzonder dat de eerste vijf medewerkers nog steeds bij Raderadvies werken.” Dus in een tijdsbestek van enkele maanden drie werknemers erbij en groeide Raderadvies acyclisch voor die periode. Radboud en Derk vonden het ook wel een spannende periode waarbij Derk aangeeft: “Het was wellicht spannend om de verantwoording te hebben over vijf gezinnen, maar het liep gewoon lekker en voelde familiair. En als je daar aan terug denkt, moet je daar wel ook om lachen. We hadden nog geen secretariaat, dat deden we zelf. Dan hadden we ergens een draadloze telefoon staan en als je de dan telefoon had, dan liep je met die telefoon naar iemand toe of je riep “Radboud er is telefoon”. Overlegstructuren waren er niet, want we zaten met z’n allen op één kamer en wisten veel van elkaars projecten. Het was een mooie tijd, voelde huiselijk, was een platte structuur en eigenlijk ging heel veel vanzelf. Je kan wel zeggen dat we toen van samenwerkende ZZP-ers, een echt bedrijf zijn geworden.”

Derk is even stil, lijkt zijn woorden zorgvuldig te kiezen en geeft aan: “Wat leuk is om te benoemen van die tijd is: we werkten natuurlijk veel volgens de NEN 2767, dat is toch een beetje de fundament van onze organisatie. Die NEN norm is eigenlijk ook in 2006 ontstaan, dus wij zijn eigenlijk daar ook mee opgegroeid. Radboud, Paul en ik hadden destijds die NVDO papieren en toen was dat clubje nog helemaal niet zo groot. We waren als organisatie toen heel erg vooruitstrevend.” Radboud vult nog snel aan: ”Nieuwe software, NEN papieren en interessant uurtarief. Daardoor konden we acyclisch groeien.”

Raderbeheer

Een belangrijk moment in de geschiedenis van Raderadvies is het oprichten van Raderbeheer in 2009. Achteraf gezien een gouden zet, zoals Derk beaamt. Radboud trapt af: “Het bedrijf Raderbeheer is opgericht om een soort van vastgoedportefeuille te beheren en uiteindelijk is dat niet doorgegaan, maar we hadden de BV hier al liggen. Een paar jaar later kregen we een aanvraag vanuit een gemeente. De bedoeling was om bij deze nieuwe klant gedetacheerd te gaan zitten om ze te gaan ondersteunen in het beheer van hun vastgoed. Derk ging erheen, ik deed zelf wat technisch beheer en uiteindelijk hadden we simpelweg een kartrekker nodig. We hebben Paul gevraagd om dit te doen. We kwamen op een punt dat we vanuit Raderadvies plannen gingen maken en die moesten uitgevoerd worden vanuit Raderbeheer. We zagen daar wel veel potentie in. Paul is toen medevennoot geworden van Raderbeheer en is de dienstverlening technisch beheer/projectmanagement gaan opzetten.”

Eigenlijk was er toen een bedrijfje binnen een bedrijf met twee bedrijfsnamen en twee huisstijlen, blauw en groen. Het was ook meteen het punt dat we een organisatiegroei doormaakte. Er kwam een afdeling verkoop en we zijn dat jaar gegroeid van vijf naar tien medewerkers. Er was een goede werkvoorraad en de omzet werd verdubbeld. De vraag naar vastgoedbeheer groeide gestaag en Raderbeheer had eigenlijk meer mensen nodig dus werd er contact gezocht met Sjoerd Santema. Radboud legt met zijn kenmerkende lach uit hoe dat tot stand is gekomen: “Mijn vader zei destijds dat als ik ooit nog iets wilde doen ik Sjoerd erbij moest vragen.” En zo geschiedde, Sjoerd kwam aan boord. Sjoerd trad toe als vennoot bij Raderbeheer en dat bleek een gouden greep en enthousiast roepen beide mannen in koor: “Voor al deze klanten uit deze tijd werken we nog steeds!”

Handen en voeten gebonden aan Vught

“Waar we niet aan voorbij moet gaan is dat we in de Stationsstraat in Vught zijn begonnen op de eerste verdieping en op een gegeven moment kwamen we tot de conclusie dat we uit ons jasje groeide. Uiteindelijk kwam de tweede verdieping vrij en hebben we die erbij gehuurd.”, aldus Derk. Een leuke anekdote volgt: “Wat me daar in ieder geval van bijstaat is dat we daar al regelmatig trainingen in vastgoed en software gaven, maar ook natuurlijk de NEN 2767 introductietrainingen en dat was op de eerste verdieping. Als we daar dan de cursisten hadden dan moesten we aan de collega’s daarboven op de tweede verdieping vragen of ze alsjeblieft heel rustig wilden lopen. Het was er namelijk behoorlijk gehorig in het pand. Ook zaten we dicht aan het spoor en als er dan een trein voorbij denderde stond je beeldscherm op het bureau te trillen.”

Maar net zo goed om te benoemen is dat destijds in Vught eigenlijk de eerste keer gesproken kan worden over een tweede vestiging, namelijk in Vught zelf honderdvijftig meter verderop. Dit was in de Kerkstraat waar in eerste instantie Raderbeheer is gaan huisvesten. Belangrijk hierin was om ondanks het bestaan van twee vestigingen om de synergie tussen beide vestiging te behouden. Toch wel een pijler onder de organisatie van Raderadvies. Uiteindelijk liep Raderadvies tegen de maximale capaciteit aan en ging Raderadvies op zoek naar een nieuw pand, waarbij ze wel met handen en voeten gebonden zaten aan Vught. Het zou onder andere voor de mensen die er werkten lastig zijn om Vught als bedrijf te verlaten. Destijds werden er diverse gebouwen bezocht en kwam uiteindelijk het voormalige pand van de Rabobank voorbij.

Derk en Radboud vullen elkaar afwisselend aan: ”Echt wel een bijzonder pand en uiteindelijk ook een keerpunt in de organisatie. Je kan wel zeggen dat deze verhuizing juist ook weer kansen bood om het anders te gaan doen. Het pand werd vervolgens volledig heringericht met een open structuur, geen fysieke hokjes, beetje meer rond kunnen lopen en het informele integreren met het formele. Grote lunchtafels, dartbord en een pooltafel kwamen er. Vooral dit laatste verbeterde de synergie tussen de afdelingen en kreeg al snel de bijnaam ‘derde vergadertafel’. We vonden het wel een mooi keerpunt in de organisatie, ook omdat we allemaal weer in één pand zaten. Om te benadrukken hoe belangrijk deze verhuizing is geweest kunnen we zeggen dat we naar het flexsysteem zijn gegaan, twee beeldschermen voor elke werkplek, papierloos werken, thuiswerken, alles digitaal beschikbaar en flexibel werken.”

2018; een duidelijk professionalisering

We spreken over 2017 als Radboud uitlegt dat Raderadvies een zogenoemde blind spot had gevonden. Binnen Raderbeheer gingen er namelijk in een tijdbestek van drie jaar twee ervaren projectmanagers weg: “Er zat wel heel veel verantwoordelijkheid en kennis bij één persoon in deze functie als projectmanager. Als er dan zo iemand weggaat heb je wel meteen een probleem. Dit was een duidelijke kwetsbare plek in de organisatie van Raderadvies. Dit heeft er toe geleid dat we in 2018 een beslissing hebben genomen. Om die te begrijpen moet je weten dat Raderbeheer eigenlijk al een beetje naar de achtergrond verdreven was, alles ging vanuit Raderadvies naar buiten. Eigenlijk daardoor hebben we gezegd van hoe gaan we dat in de toekomst voorkomen en minder kwetsbaar zijn? We hadden eigenlijk al twee hele goede projectmanagers op de werkvloer zitten, te weten Paul en Remco. En we hebben toen eigenlijk besloten om samen te gaan. Dus Raderbeheer is als werkmaatschappij opgedoekt. Eigenlijk alles onder één noemer en gelijkwaardig geworden.” Derk benoemd enkele grote voordelen: “Voor de klanten was het ook wel zo duidelijk en een logische stap. We waren twee bedrijven, maar wel in één pand. De ene keer kregen ze correspondentie in een blauw logo en de andere keer met een groen logo. Binnen het bedrijf werden de mensen ook multidisciplinair inzetbaar gemaakt en werd het werk afwisselender. We boden als organisatie de mogelijkheid aan de mensen om zich verder te ontwikkelen. Daarbij vormde we soort van teams waarbij dan iedereen binnen Raderadvies een coach zou hebben, typisch stappen die je neemt als je groter wordt. Voor mij is het wel duidelijk dat 2018 een belangrijk jaar is geweest in een enorme professionalisering van het bedrijf!”

Vestiging Zwolle

Raderadvies groeide gestaag door en typisch voor een grotere organisatie is dat je meer op strategisch vlak bezig gaat om in kaart te brengen hoe de markt eruit zag. Derk: “We zijn steeds vaker gaan nadenken over de vraag waar willen we als Raderadvies later staan? Vanuit Vught waren we natuurlijk al veelal bezig in de Randstad en Brabant, maar hadden wel wat ‘blind spots’ in het noorden. We zijn deze informatie op een gegeven moment gaan bekijken tijdens een strategische sessie en kwamen we tot de conclusie dat we wel toe waren aan een tweede vestiging. We hadden best veel werk in midden Nederland, richting de achterhoek. In het noorden waren we relatief weinig vertegenwoordigd. Vervolgens zijn we wat cirkels gaan trekken op de kaart van Nederland en kwamen zo in Zwolle uit. Dan kom je op een punt uit dat je zegt hoe gaan we dat aanpakken? Gaan we eerste goede mensen zoeken in Zwolle of gaan we eerst op zoek naar een vestiging? Of doe je het andersom?”

De keuze werd gemaakt om eerst drie ruimtes te huren in een bedrijfsverzamelgebouw aan de Dokter Deenweg in Zwolle. Het is dan 1 juli 2021 wat blijkbaar een vaste datum lijkt in de geschiedenis van Raderadvies. Via een relatie kwamen Derk en Radboud in contact met Mark Kleine. Radboud vult aan: ”Ik weet nog wel dat we daar ons eerste gesprek met Mark hadden en dan kom je met hem dus in enkele lege kantoren aan. Dat was wellicht een rare gewaarwording, maar het gesprek voelde goed en Mark is de uitdaging dan ook aangegaan.” Per 1 september is Mark begonnen en Ronnie Diks is vanuit vestiging Vught als een soort van cultuurbewaker meegegaan. De vestiging heeft zich vervolgens snel ontwikkeld en binnen een jaar zijn er vier mensen bijgekomen. Derk vertelt verder: “Dan zitten we een beetje in het najaar van 2022 en denk je we willen als Raderadvies wel uniform zijn en dezelfde uitstraling hebben. Dus geen hokjes meer als kantoor, maar open ruimtes. Daarnaast groeide we in Zwolle uit ons jasje. Op een gegeven moment hebben we diverse panden bezocht en viel de keuze op de Dokter van Wiechenweg, maar 200 meter verder. Het kijkt mooi uit over de weilanden. Een mooie expansie en tevens is Jeroen Ensink aangenomen als recruiter om minder afhankelijk te zijn van externe bureaus. Daar is een balletje letterlijk mee gaan rollen in een groeiende organisatie en zal Zwolle uiteindelijk elf mensen huisvesten.”

De toekomst van Raderadvies

Een toekomstvisie is belangrijk om doelen te stellen en de organisatie richting te geven. Vandaar dan ook de vraag waar Raderadvies heen gaat na deze mooie mijlpaal van 17,5 jarig bestaan. Wat Radboud en Derk als organisatie wel belangrijk vinden is dat Raderadvies een no-nonsense organisatie is en blijft, met beide benen op de grond blijven staan. Ze vinden vooral professionaliteit naar buiten toe belangrijk, persoonlijk contact zowel extern als intern. Zoals Derk het verwoord: “We willen een werkgever zijn waar hard werken en hard ontspannen hand in hand gaan. Dus een fijne werkplek om gewoon met elkaar hele leuke dingen te doen.”

Over de vastgoedmarkt geeft Derk aan: “Als je kijkt naar de markt en de rol van digitalisering daarin, het gaat natuurlijk steeds harder. Je ziet de AI (Artificial Intelligence) flink toenemen en als Raderadvies zelf zijn we ook behoorlijk veel met deze ontwikkelingen bezig. Onlangs hebben we natuurlijk als één van de vijf eerste organisaties in Nederland de SORA vergunning binnengehaald, waardoor we met drones in geheel Nederland onze werkzaamheden kunnen verrichten ondanks een behoorlijk aantal no-fly zones. En ik denk dat wij daar als organisatie in voorop lopen. Kijk, die drones zetten vervolgens de weg open naar verdere digitalisering. Als je zo’n drone hebt kun je er op een gegeven moment allerlei zaken onder hangen als bijvoorbeeld warmtebeeldcamera’s, LIDAR. Het gaat allemaal zo snel! Maar het is wel belangrijk om als organisatie daar in mee te gaan. Intern zijn we bezig met experimenten met laser measurement solution die je aan de telefoon kan koppelen waarbij vanuit de foto’s informatie wordt gehaald, bijvoorbeeld maatvoering.”

Uiteindelijk eindigt Derk met: “Onze doelstelling is dan ook echt om onze klanten verder te helpen. Belang van de klant moet voorop staan en we moeten onze klanten van dienst zijn met het beste onafhankelijke advies en ook echt in de lijn van onze klant.

Ons advies wordt steeds integraler, want ze hebben niet alleen meer te maken met onderhoud, maar ook met veiligheid en duurzaamheid. Wij hebben geen andere belangen en zijn volledig onafhankelijk. Dus door daar echt gevraagd en ongevraagd onze adviezen in te geven is waar wij het beste tot ons recht komen.“

 

Naast dat Raderadvies.nl gebruikt maakt van functionele en analytische cookies om u beter van dienst te kunnen zijn, willen wij graag uw toestemming voor onze marketing cookies waarmee wij u beter en persoonlijkere aanbiedingen kunnen doen op partnersites. Gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies?