Vacatures 3

Een geslaagde ochtend: ontbijtsessie drone inspectie!

Eindelijk was het dan zo ver! De ontbijtsessie over drone inspectie!

Dinsdag 27 juni en 22 graden, een mooie dag met af en toe een zonnetje. Landgoed Klarenbeek lag er schitterend bij en vanaf half 8 druppelden de eerste gasten binnen. Het ontbijt met een ruim assortiment aan broodjes, muffins en verse sapjes stond klaar. Het was geweldig om deze dag op deze smakelijke manier te beginnen.

Om kwart voor 9 was het tijd voor de presentatie, gepresenteerd door Martijn en Jelle. Martijn trapte af en vertelde gepassioneerd over wat de voordelen zijn van een inspectie met behulp van een drone. Zo is het veiliger om met een drone de buitenzijde van dakranden, dakkapellen en gevels op hoogte te inspecteren, in plaats van met een hoogwerker, ladder of klimbeveiliging. Naast dat het veiliger is om de daken en gevelvlakken met een drone te inspecteren, zijn ze ook beter bereikbaar, door een hoge resolutie camera onder de drone te hangen kun je daarnaast gedetailleerder de kwaliteit van de elementen vastleggen. Jelle haakte hier vervolgens op in, door de verschillende type drones toe te lichten en wat de mogelijkheden daarbij zijn. Zo kan bij de ene drone bijvoorbeeld meerdere camera’s (zoom/thermografie) of sensoren zoals LiDAR worden toegepast en is de andere juist stiller/compacter (eenvoudiger inzetbaar).

Vanuit het publiek werd dan ook terecht de vraag gesteld of je dan zomaar overal mag vliegen met ieder type drone? Het antwoord van Martijn daarop was duidelijk: Nee! Hij gaf aan dat het luchtruim in Nederland ingedeeld is in ‘Open-categorie’ en ‘Specific-categorie’ en dat je in een ‘Specific-categorie’ te maken hebt met een vergunningsplicht en aanvullende pilootpapieren. Aangezien grofweg 65% van Nederland bestaat uit de ‘Specifc-categorie’ is Raderadvies een jaar geleden gestart met het aanvragen van de vergunning hiervoor. Per 29 maart 2023 beschikken wij over een SORA (Specific Operations Risk Assessment)vergunning en kunnen hiermee ontheffingen aanvragen om in de ‘Specific gebieden’ (No-Fly zones/CTR-gebieden) te mogen vliegen. Jelle ging hier dieper op in door aan te geven  dat wanneer je binnen een No-Fly zone gaat vliegen, het verplicht is om via radiotelefonie contact te hebben met een grondstation, zoals een luchtverkeerstoren (hiervoor is ook een vergunning nodig en 3-tal examens moeten behaald worden door de gebruiker).

Na de presentatie van ongeveer een uur ging de groep naar buiten voor een live demonstratie met een M300 drone. Een indrukwekkend zoemend geluid zorgde ervoor dat alle hoofden naar boven waren gericht en het gebouw werd met behulp van de drone geïnspecteerd. Jelle bestuurde de drone en Martijn bestuurde de camera. De beelden van de live demonstratie werden hierna getoond en waren indrukwekkend. Wat je van beneden niet kon zien en dus wel met de drone, was dat er in het dak van het gebouw o.a. een verzakking zit en daarnaast nog diverse andere gebreken. Door de hoge kwaliteit van de gebruikte drone en camera was het niet nodig om dichtbij het gebouw te vliegen en was de kwaliteit van de genomen foto’s uitmuntend. Tijdens de analyse van de beelden kon ver op de foto’s ingezoomd worden zonder dat de beelden korrelig werden. De onderhoudsstaat van de bekeken elementen met de daarbij geconstateerde gebreken waren dus duidelijk te zien.

Een super geslaagde ochtend met een grote opkomst. We kregen van de bezoekers als reactie dat het hun wel duidelijk is geworden dat er toch veel meer bij komt kijken dan zomaar even je drone de lucht in laten. Wil jij meer weten over onze diensten die wij met de drone uitvoeren? Neem dan contact op met Martijn of Jelle.  

Naast dat Raderadvies.nl gebruikt maakt van functionele en analytische cookies om u beter van dienst te kunnen zijn, willen wij graag uw toestemming voor onze marketing cookies waarmee wij u beter en persoonlijkere aanbiedingen kunnen doen op partnersites. Gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies?