Vacatures 3

Drone: innovatief inspectiemiddel met voordelen op gebied van efficiëntie en veiligheid!

Drone: innovatief inspectiemiddel met voordelen op gebied van efficiëntie en veiligheid!

Dat Raderadvies graag innovatief bezig is, straalt ook af op zijn medewerkers. Zo was Francois van den Broek reeds privé bezig met drone vliegen. Vanuit het experimenteren voelde hij de vraag opborrelen “Waarom zouden we dit niet zakelijk gaan toepassen? Je ziet namelijk letterlijk alles.” Omdat het opzetten van dit droneproject een specifieke aanvliegroute vroeg en nu is afgerond zijn we eens gaan praten met onze dronepiloten Jelle van den Berg en Martijn Hofmans.

We hebben het over ruim 2 jaar geleden dat het balletje binnen Raderadvies begon te rollen. Jelle geeft als eerste uitleg: ”Een klant van ons ving op dat we ook wel eens met een drone vlogen en informeerde naar de mogelijkheden. Duidelijk een signaal dat het tijd voor ons werd om er serieus werk van te maken.” Martijn vult enthousiast aan met “Het grote voordeel is dat je op een efficiëntere manier completere informatie kan verzamelen. Je krijgt deze informatie bijvoorbeeld van hogere gelegen plekken, die niet of nauwelijks toegankelijk zijn, zoals dakgoten en dakkapellen. Maar denk ook aan hoge gevels in smalle straten of achtertuinen waar lastig toegang tot te krijgen is. Je kan eenvoudig veel beter overzicht creëren, want met een drone kan je alle gevels goed in beeld brengen en tevens ook de situering van het pand in de omgeving.” Het is dus zo dat het geregeld voor komt dat we tijdens het uitvoeren van de NEN2767 of RVB BOEI inspecties een drone inzetten, omdat we graag een bouw-/installatiedeel van dichtbij willen inspecteren voor een betere beoordeling van de conditie. Raderadvies maakt ook wel gebruik van hoogwerkers maar merken dat dit ook nadelen kan hebben; zo kan je maar één geveldeel of dakvlak tegelijk bekijken in verband met draaibereik van het bakje. Er moet voldoende ruimte zijn om de hoogwerker te kunnen parkeren/manoeuvreren wat ervoor kan zorgen dat het verkeer hinder ondervind. Daarnaast is het vaak onmogelijk om met een hoogwerker achtergevels te bekijken omdat doorgangen te smal zijn.

Pionieren voor vergunning en certificaten

Voordat we daadwerkelijk met drones konden vliegen voor inspectiedoeleinden, moesten we een uitgebreid proces doorlopen om een vergunning aan te vragen en drone-piloot licenties te verkrijgen. Jelle legt uit hoe het traject er ongeveer uitzag: “Lang hebben we buiten de no-fly zones om gevlogen, met de gedachte dat we hiermee bij voldoende klanten konden vliegen. We kwamen er echter achter dat tussen de 50 en 60 procent van Nederland een no-fly zone is. Voor de duidelijkheid; no-fly zones zijn bijvoorbeeld gebieden rondom vliegvelden, militaire basissen, Natura 2000 luchtruim en laagvlieggebieden. Om een drone te mogen inzetten binnen no-fly zones dien je in het bezit te zijn van de juiste vergunningen en moeten de dronepiloten aanvullend gecertificeerd zijn.”

Waar we voorheen dus eigenlijk dachten dat het wel mee zou vallen, kwamen we er achter dat we toch een vergunningstraject moesten opstarten om op zoveel mogelijk plekken te mogen vliegen. Wetende dat een vergunningstraject enige tijd in beslag zou gaan nemen en aanvullend expertise benodigd was, zijn Martijn en Francois gaan uitzoeken hoe dit het beste aangepakt kon worden. Martijn legt uit dat het best pionieren was: “We hebben eerst goed moeten formuleren wat wij precies wilden en uitzoeken wie ons daarin het beste kon ondersteunen. Daar is Dronestars in samenwerking met Drone Flight Company uitgerold. En ja, de vergunningsaanvraag heeft uiteindelijk vrij lang geduurd, omdat er allerlei stukken opgesteld moesten worden. Dat was voor iedereen nieuw vanwege verandering van landelijke naar Europese regelgeving. Vervolgens diende alles door Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) beoordeeld te worden, voor hen was de Europese regelgeving ook nieuw waardoor de goedkeuring langer op zich liet wachten. De wetgeving liep eigenlijk vooruit op alles en iedereen.”

Gedurende het traject van het aanvragen van de vergunning zijn we direct met de opleidingen gestart geeft Jelle aan: “We zijn eerst de dronepiloot papieren gaan halen. Stap één was het basiscertificaat A1-A3 en stap twee was het aanvullende certificaat A2. Hierbij gaat het in de basis over kennis van dronereglementen, mitigerende maatregelen, het plannen van vluchten, toestelkennis en natuurlijk de veiligheid.” Deze dronepiloot papieren zijn nodig om buiten de No-Fly zones te kunnen vliegen. Voor het vliegen in bijvoorbeeld binnenstedelijke gebieden zijn ook aparte papieren nodig zijn (specific categorie). Daarnaast hebben we hiervoor speciaal onze vergunning aangevraagd. Het is namelijk uitermate lastig om het volledige vluchtgebied van de drone volledig af te sluiten voor verkeer en niet betrokken personen. In de Specific Operations Risk Assessment (SORA)vergunning is onder andere een methode vastgelegd voor het classificeren van de risico’s bij bepaalde drone operaties, het identificeren van risico verlagende maatregelen en veiligheidsdoelstellingen. “Het mogen vliegen in deze zogenoemde populated areas, binnenstedelijke gebieden, zonder alles af te moeten zetten is redelijk uniek. Daarnaast hadden we natuurlijk over gebieden in de buurt van vliegvelden of heliports, om daar te mogen vliegen hebben we met twee collega’s RT- certificaten behaald, daarmee kunnen we in contact staan met luchtverkeersleiding en ander laagvliegend vliegverkeer, zoals trauma-, politie- en legerhelikopters. We zijn hiermee één van de weinige partijen in Nederland die dat mogen. Dit mogen wij als Raderadvies best duidelijk maken en met trots uitdragen!", zegt Martijn vol overtuiging.

Waar staat Raderadvies nu?

Ondertussen kunnen we stellen dat Raderadvies een toonaangevend inspectie- en adviesbureau is die drones als veelzijdig hulpmiddel inzet. Graag delen wij die kennis ook met de markt en hebben we al een (ontbijt) kennissessie op Landgoed Klarenbeek georganiseerd waarbij zowel Jelle als Martijn gepassioneerd over de voordelen van een inspectie met behulp van een drone vertelt hebben. Martijn geeft een samenvatting van deze uitleg: “Zo zijn de voordelen en aandachtspunten op het gebied van veiligheid en bereikbaarheid besproken en door een hoge resolutie camera onder de drone te hangen kun je daarnaast gedetailleerder de kwaliteit van de elementen vastleggen.” Jelle haakte hier vervolgens op in, door de verschillende type drones toe te lichten en wat de mogelijkheden daarbij zijn. Zo kan er bij de ene drone bijvoorbeeld meerdere camera’s (zoom/thermografie) en/of sensoren zoals LiDAR worden toegepast en is de ander type drone juist stiller/compacter (eenvoudiger inzetbaar).

Deze vooraanstaande positie op gebied van droneinspecties laat zich duidelijk zien in enkele mooie projecten die de inspecteurs de afgelopen periode hebben gedaan. Als voorbeeld noemt Martijn de Gemeente ’s-Hertogenbosch: “Je kunt je voorstellen dat bij historische gebouwen in de middeleeuwse stadskern het dak of de gevel met kenmerkende details slecht bereikbaar zijn voor inspectie. Om dit toch voor elkaar te krijgen hebben wij een drone ingezet om de daken en gevels te inspecteren. Dit leverde naast de juiste resultaten ook mooie plaatjes op.”

Jelle geeft nog een mooi voorbeeld van een project waarmee Francois bezig is geweest: “Plooien, scheuren en blazen zijn gebreken die we veel terugzien bij platte daken. Deze gebreken wil je natuurlijk zo goed mogelijk in beeld hebben. Daarom hebben wij van een aantal complexen van Brabant Wonen een inventarisatie gemaakt van de dakkapellen met de focus op de bouwkundige staat van de dakafwerking. Door gebruik van onze drone tijdens deze opdracht, hebben we hoge kosten voor Brabant Wonen weten te voorkomen omdat er zo geen inzet van hoogwerkers en extra personeel nodig was. Het resultaat is een 100% inventarisatie en overzicht van de gebreken van de dakkapellen verwerkt in een rapportage.”

Raderadvies heeft uitstekende voorbeelden waarbij de inzet van een drone kostenbesparender en veiliger is dan bijvoorbeeld de inzet van een steiger en of hoogwerker. Uiteindelijk zijn de talrijke projecten die Raderadvies reeds heeft gedaan met een drone te veel om op te noemen. Te denken valt aan ontoegankelijke daken bij Rhiant Wonen, opnemen van de gevel van de monumentale molen in Bernheze tot het controleren van het schilderwerk bij de watertoren (38 meter hoog) in Monster.

De voordelen voor de klant

Daar waar er voor Raderadvies enkele voordelen kleven aan het gebruik van een drone bij inspecties, bijvoorbeeld de veiligheid, zijn er ook zeker grote voordelen voor de klant en dat licht Martijn graag nog even toe: “Los van onze eigen veiligheid, omdat we niet meer op hoogte hoeven te werken, is de bereikbaarheid en snelheid een voordeel. Op kosten kan worden bespaard, zoals het plaatsen van steigers, hoogwerker of hijskraan. Daarnaast zijn we in staat om completere informatie te krijgen van plekken die niet of nauwelijks toegankelijk zijn. Als dronepiloten van Raderadvies hebben wij de bouwkundige kennis, zijn NEN2767 gecertificeerd en weten dus precies waar we extra gedetailleerde foto’s van moeten maken. Uiteindelijk zorgt het voor tijdwinst en dus ook een lagere investering voor de klant.”

Toekomst van de drone inspecties

Op de vraag wat de toekomst voor het drone vliegen betekent zijn Martijn en Jelle éénsgezind en geven ze aan dat mapping, oftewel het snel en accuraat in kaart brengen van gebieden en objecten voor 2D kaarten of 3D modellen, snel ingezet zal worden. Martijn legt verder uit: “Drones bieden een geweldige mogelijkheid om foto’s en video’s te maken van gebieden of stedelijk bebouwing. Door continu foto’s te maken tijdens de vlucht van de drone kan software achteraf de foto’s aan elkaar koppelen (stitchen) waardoor er een 3D model ontstaat. Afhankelijk van de apparatuur, kan je hiermee een super gedetailleerd digitaal kopie van een gebouw maken, wat handig kan zijn voor diverse ketenpartners van onze klanten.”

Uiteraard is het ook mogelijk om andere soorten sensoren onder drone te hangen. Martijn heeft daar wel een beeld bij: “Door een warmtebeeldcamera onder een drone te hangen kan je deze inzetten voor duurzaamheid. Voor het isoleren van gebouwen is het namelijk belangrijk te weten welke aspecten aangepakt moeten worden. Na-isoleren is kostbaar. Een thermische scan biedt een visuele weergave van waar de isolatie het meeste rendement oplevert, waardoor gerichtere isolatiemaatregelen genomen kunnen worden.” Je kan natuurlijk ook een scan laten uitvoeren om te bepalen of het na-isoleren goed is uitgevoerd.

Het mag duidelijk zijn dat Raderadvies vanaf het moment van pionieren tot nu een zeer professionele sectie met dronepiloten heeft opgezet die jou graag van dienst is. Wil jij ook direct beschikken over betrouwbare data waarmee je grip krijgt en houdt op jouw alledaagse asset vraagstukken? Neem dan snel contact met ons op!

Naast dat Raderadvies.nl gebruikt maakt van functionele en analytische cookies om u beter van dienst te kunnen zijn, willen wij graag uw toestemming voor onze marketing cookies waarmee wij u beter en persoonlijkere aanbiedingen kunnen doen op partnersites. Gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies?